Racing dashboard

Hardware display voor in-game racing informatie

Ik hou van racing games. En toen ik een keer een video zag van een dashboard die reageerde op informatie uit een game wist ik dat ik dit ook wilde bouwen.
Het programma achter dit princiepe heet SimHub. Dit programma luistert naar de informatie die de game in het RAM geheugen van de computer zet en kan deze informatie doorsturen naar een Arduino.
Concept
Ik heb al 2 versies van dit project gemaakt. Allebei hebben ze TM1637 7 segment modules, WS2812B led bars en een MAX7219 8x8 led matrix. Mijn tweede versie heeft ook een 3.2 inch Nextion touchscreen display.
De hardware zit aangesloten op een Arduino die via het programma SimHub data krijgt van de game om weer te geven. Welke waardes er worden weer gegeven is gemakkelijk in te stellen via dit programma.
het proces
Ik ben begonnen met het ontwerpen van de behuizing in Fusion 360. Deze behuizing heb ik vervolgens 3D geprint en gewrapped in carbon fiber vinyl voor een stoere uitstraling.
De hardware was gemakkelijk aan te sluiten maar voor het touchscreen moest ik nog een UI maken in Photoshop.
Het eindresultaat is een dashboard waarop ik tijdens racegames mijn snelheid, rondetijden, bandtemperatuur etc kan zien. De versellingsindicator samen met de RPM balk van ledjes maken het rijden nog realistischer.
Wanneer ik niet in een racegame zit zijn de temperaturen van mijn computer te zien samen met CPU, GPU en RAM gebruik en Frames per seconde in game.

Features

8 4x7 segment modules
16 Adressable RGB leds
8x8 Led matrix
3.2 inch Touchscreen

OPDRACHTGEVER
PROGRAMMEER TAAL
PROJECT DUUR
PROGRAMMAS
PLATFORM

Hobby
C/C++
20 Uur
Fusion 360 | Photoshop | Nextion editor | SimHub
SimHub